سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همه جا؛گونه‏گون - بی پلاک
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همه جا؛گونه‏گون - بی پلاک
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  • درباره یه بی پلاک

    بی پلاک
    حاج نعمت
    روزی در ذهنم نقش بست که خیلی کوچک بودم. هنوز خاطراتی از سیمایش در پس زمینه دلم خودنمایی می‏کند و همچون خاطراتی که از بهشت -قبل از اخراج خانواده مان- در وجودم غلیان می کند، آرام بخش آنات و لحظات تاریک زندگیم شده است. ...اما او هم همانند پدران دیگر زود پر کشید. خیلی زود. مثل همت مثل باکری مثل ناصر کاظمی مثل عبدالحسین برونسی مثل ... عجیب دوستش دارم این گمشته بی‏مزار را که امروزه مفقود الاثر می‏خوانندش. راست می‏گویند؛ چرا که نخواستیم بر دلمان تاثیری بگذارند.مفقود الاثر. ... و امروز به اسم او قلم می‏زنم ..:: حاج نعمت ::.. فامیلیش؟؟؟ اصلا مهم نیست.وقتی خودش عشق می‏کند با این فاطمی بودن ،این گمنامی،بگذار بگذریم. *********************** در اینجا: آنچه مورد نیاز مادحین است خواهید یافت. اشعار،سرود، و مراثی اهل بیت(علیهم السلام) که دارای غنای معنایی است به همت شاعر عزیز آقای رضا تاجیک جمع‏آوری می‏گردد. در این مجموعه تلاش شده تا آنچه مورد نظر پیر و مرادمان حضرت سید علی آقای خامنه ای دامه توفیقاته می‏باشد لحاظ شود. .::«تا چه قبول افتد و چه در نظر آید»::.
  •  پرچم بی پلاک


  •  پرچم عشاق











  •  اشتراک در وبلاگ


  •  

    بی پلاک
    خیرى را که آتش دوزخ در پى بود خیر نتوان به حساب آورد ، و شرّى را که پس آن بهشت بود ، شرّ نتوان وصف کرد . هر نعمتى جز بهشت خوارست ، و هر بلایى جز آتش دوزخ عافیت به شمار . [نهج البلاغه]
  • بررسى روایاتى درباره قیام پیش از ظهور حضرت مهدى(عج)قسمت4
    نویسنده: حاج نعمت دوشنبه 87/3/20
  •  16 ـ روایت ابو الحسن عبیدى
     وى از امام صادق علیه‏السلام روایت مى‏کند که آن حضرت فرمود:
     هیچ بنده‏اى جان خود را در راه خدا حَبس نمى‏کند مگر اینکه خداوند او را به بهشت وارد مى‏سازد.
     مُفاد
     چنانچه حَبس نَفس، به معناى وقف جان در راه خدا باشد، این روایت نیز همچون روایت سیّارى از ادلّه جواز قیام پیش از قیام جهانى ولىّ عصر (عج) شمرده مى‏شود(39).
     
    17 ـ روایت حسین بن خالد
     حسین بن خالد گوید: به امام رضا علیه‏السلام عرض کردم: فدایت شوم، حدیثى است که عبد اللّه‏ بن بُکَیر از عبید بن زراره آن را روایت مى‏کند (و من دوست دارم آن را بر شما عرضه کنم)(40).
     امام علیه‏السلام فرمود: آن حدیث چیست؟
     عرض کردم: عُبید بن زراره گفته است: در سالى که ابراهیم (محمّد) بن عبد اللّه‏ بن حسن قیام کرد، با امام صادق علیه‏السلام دیدار کردم و به ایشان گفتم: فدایت گردم، این شخص (یعنى محمّد بن عبداللّه‏ محض خروج نمود(41) و ) سخنرانى کرد و مردم به وى روى آوردند، چه دستورى مى‏فرمایید؟
     حضرت فرمود: تقوا داشته باشید و مادامى که آسمان و زمین برقرار است آرام باشید.
     عبد اللّه‏ بن بُکَیر مى‏گوید: به خدا سوگند اگر عبید بن زراره راست گفته باشد، پس نه قیامى در کار است و نه قائمى!
     راوى گوید: حضرت فرمود: حدیث همان است که عبید روایت کرده، ولى معنایش آن نیست که عبد اللّه‏ بن بُکَیر فهمیده، بلکه مراد امام صادق علیه‏السلام این بود که مادامى که آسمان از صدا (یعنى صیحه آسمانى) به نام صاحب الزّمان، و زمین از فرو بردن لشکر (سفیانى) آرام است، شما (نیز) آرام باشید(42).
     مُفاد
     1 ـ نهى از همراهى با هر قیامى به عنوان قیام مهدى موعود، پیش از قیام جهانى ولى عصر(عج).
     2 ـ رد قیام محمّد بن عبد اللّه‏ محض با ادّعاى مهدویت.
     3 ـ بیان دو نشانه از نشانه‏هاى قطعى ظهور حضرت قائم (عج).
     
    18 ـ سخنى از نهج البلاغه
     محمّد بن حسین رضىّ موسوى، معروف به سید رضىّ، در نهج البلاغه، از امیرالمؤمنین علىّ بن ابى طالب نقل کرده که آن حضرت فرمود:
     سر جاى خود بنشینید (و براى قیام شتاب مکنید). در برابر بلا، مقاوم باشید. دستها و شمشیرهایتان را در جهت خواسته‏هاى زبانتان حرکت ندهید. نسبت به آنچه خدا در آن شتاب قرار نداده شتاب مکنید؛ زیرا هر که از شما در بسترش بمیرد در حالى که به حق پروردگارش و حق پیامبر و اهل بیت پیامبر، معرفت و شناخت داشته باشد شهید از دنیا رفته و اجر او با خداست، و سزاوار ثواب اعمال شایسته‏اى است که قصد انجام آن را داشته است، و همان قصد (انجام اعمال صالح) جانشین شمشیر کشیدن (در راه خدا) است. (بدانید که) براى هر چیزى مدّت و به سر رسیدنى است(43) (که تا آن مدّت به سر نرسد کوشش نتیجه‏اى ندارد).
     مُفاد
     لزوم تبعیت از امام علیه‏السلام در قیام و قعود و نهى از قیام بدون اذن امام(44).
     
    19 ـ روایت جابر جُعْفىّ
     جابر بن یزید جعفىّ از امام باقر علیه‏السلام روایت کرده که آن حضرت فرمود: سر جایت بنشین، دست و پایت را (براى قیام) به حرکت در نیاور تا نشانه‏هایى که برایت یاد مى‏کنم ببینى که نخستین آنها اختلاف بنى عبّاس است و من در تو نمى‏بینم که (عمرت کفاف دهد تا) آن را درک کنى، ولى پس از من آن را از من نقل کن.
     (دوم:) ندا دهنده‏اى از آسمان ندا مى‏کند(45)...
     مُفاد
     1 ـ ردّ قیامهایى تحت عنوان قیام قائم موعود.
     2 ـ بیان برخى از نشانه‏هاى قطعى قیام حضرت مهدى(عج).
     
    20 ـ روایت زِرّ بن حُبَیش
     از زرّ بن حبیش نقل شده که امیرالمؤمنین علىّ بن ابى طالب علیه‏السلام در نهروان سخنرانى کرد و پس از حمد و ثناى خداوند در خطاب به مردم فرمود:
     من چشم فتنه را کور کردم و جز من کسى جرئت بر آن را نداشت...
     مردى به پا خاست و گفت: اى امیر مؤمنان ما را از فتنه‏ها باخبر ساز.
     حضرت فرمود: هرگاه فتنه‏ها روى آورد با حق مشتبه مى‏شود و هنگامى که پشت کند (و برطرف شود ماهیت آن بر همگان) روشن مى‏گردد...
     (آن‏گاه بخشى از فتنه‏هاى پس از خود را یادآور شد تا اینکه) شخصى برخاست و عرض کرد: اى امیر مؤمنان! در آن زمان ما چه کنیم؟ (وظیفه ما چیست؟)
     فرمود: به اهل بیت پیامبرتان نگاه کنید، اگر سکوت و توقّف کردند شما هم سکوت و توقّف کنید، و اگر از شما یارى خواستند به یارى آنان بشتابید تا پاداش برید، ولى از آنان پیشى مگیرید که گرفتارى شما را فرا مى‏گیرد.
     شخص دیگرى برخاست و عرض کرد: اى امیر مؤمنان! پس از این چه مى‏شود؟
     فرمود: آن‏گاه خداوند فتنه‏ها را همچون جدا شدن پوست از گوشت، به وسیله مردى از ما اهل‏بیت از شما جدا مى‏کند. پدرم فداى فرزندِ برگزیده کنیزان(46) باد که دشمنان را خوار مى‏سازد و جام پر (از بلا و مصیبت) به آنان مى‏نوشاند، و به آنان جز طعمه شمشیر نمى‏دهد... تا اینکه قریش (زبان به اعتراض گشوده) بگویند: اگر از اولاد فاطمه علیهاالسلام بود به ما رحم مى‏کرد(47).
     مُفاد
     1 ـ لزوم تبعیت از امام علیه‏السلام در قیام و قعود و نهى از شتابزدگى و تندروى.
     2 ـ نوید رفع فتنه و فساد با ظهور حضرت مهدى(عج).


  • از قلب شکسته ات برایم بنویس ( )
  •  11 ـ روایت عُمر بن حنظله
     عمر بن حنظله گوید: از امام صادق علیه‏السلام شنیدم که مى‏فرمود:
     پیش از قیام حضرت قائم (عج) پنج نشانه است: صیحه آسمانى، خروج سُفیانى، فرو رفتن (لشکر سفیانى در زمینى به نام بیداء)، کشته شدن نفس زکیّه و خروج یمانى.
     عرض کردم: فدایت شوم اگر یکى از خاندان شما پیش از وقوع این نشانه‏ها قیام کند، آیا ما با او قیام کنیم؟
     فرمود: نه(29).
     سند
     ازلحاظ سند، حسن و بلکه شهید ثانى آن را صحیح شمرده است(30).
     مُفاد
     1 ـ بیان نشانه‏هاى پیش از ظهور ولى عصر حجّة بن الحسن العسکرى (عج).
     2 ـ نهى از همراهى با هر قیامى به عنوان قیام قائم موعود، پیش از ظهور آن حضرت.
     
    12 ـ روایت مُعَلّى بن خُنَیس
     وى گوید: در زمانى که سیاه‏جامگان (یعنى طرفداران ابومسلم خراسانى) ظاهر شده بودند پیش از اینکه بنى عبّاس ظاهر شوند، من نامه عبدالسّلام بن نعیم(31) و سدیر و نامه‏هاى افراد دیگرى را به خدمت امام صادق علیه‏السلام بردم، (به این مضمون که:) ما پیش‏بینى مى‏کنیم که امر خلافت به شما واگذار شود، شما چه نظرى دارید؟
     امام علیه‏السلام نامه‏ها را به زمین زد و فرمود: اوه، اوه، من امام اینان نیستم، آیا نمى‏دانند که (براى رسیدن خلافت به ما خاندان پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله ) باید سفیانى کشته شود؟(32)
     مُفاد
     1 ـ بیان درک نادرست پیشنهاد کنندگان از اهداف و مقاصد سیاه‏جامگان که براى جلب توجّه و فریب افکار عمومى «الرّضا من آل محمّد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله » را شعار خود قرار داده بودند.
     2 ـ بیان برخى از نشانه‏هاى قطعى ظهور حضرت مهدى (عج).
     
    13 ـ روایت اَنَس بن محمّد
     پدر انس بن محمّد از امام صادق علیه‏السلام از پدرانش علیهم‏السلام روایت مى‏کند که پیامبر گرامى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در ضمن وصیّت به علىّ بن ابى طالب علیه‏السلام فرمود:
     اى علىّ! به راستى از جا کندن و برافکندن کوههاى استوار از برافکندن حکومتى که دوران آن به سر نیامده باشد آسان‏تر است(33).
     مُفاد
     بیان مشکلات مبارزه، آن هم با حکومتى که عمرش سپرى نشده باشد.
     
    14 ـ روایت ابن ابى عَبدون
     شیخ صدوق ابن بابویه در کتاب عُیون اخبار الرّضا علیه‏السلام ، بابى را تحت عنوان «سخنان حضرت رضا علیه‏السلام در باره زید بن علىّ بن الحسین» گشوده و از ابن عبدون از پدرش چنین نقل مى‏کند:
     زمانى که زید بن موسى بن جعفر علیهاالسلام ـ (معروف به زید النّار) را که در (سال 199 ه ق) در بصره خروج کرد و خانه‏هاى بنى العبّاس را آتش زده بود نزد مأمون عبّاسى بردند، مأمون جرم او را به‏خاطر برادرش، علىّ بن موسى الرّضا علیه‏السلام بخشید و به حضرت رضا علیه‏السلام گفت: اى ابالحسن! اگر برادرت قیام کرده و آنچنان کارهایى انجام داده درگذشته نیز زید بن علىّ قیام کرد و کشته شد و اگر به‏خاطر جایگاه تو نزد من نبود، او را مى‏کشتم؛ زیرا کارى که انجام داد کوچک نبوده است.
     حضرت‏رضا علیه‏السلام فرمود: اى‏امیرالمؤمنین(34)! برادرم زید را با زید بن علىّ مقایسه مکن؛ زیرا زید بن علىّ از علماى آل محمّد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله بود که براى خداوند عزّوجلّ غضب کرد و با دشمنان او جهاد کرد تا در راه او کشته شد.
     پدرم موسى بن جعفر علیهاالسلام برایم نقل کرد که از پدرش جعفر بن محمّد بن على علیهم‏السلام شنید که مى‏فرمود: خداوند عمویم زید را رحمت کند؛ زیرا او مردم را به رضا (و شخص پسندیده) از آل محمّد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله دعوت مى‏کرد و اگر پیروز مى‏شد، به آنچه مردم را بدان دعوت مى‏کرد وفا مى‏نمود، و با من درباره قیامش مشورت کرد و من به او گفتم: اى عمو! اگر راضى هستى که کشته شوى و در محلّه کُناسه(35) پیکرت به دار آویخته شود، این کار را انجام بده.
     پس از رفتن زید، امام صادق علیه‏السلام فرمود: واى بر کسى که فریاد کمک‏خواهى زید را بشنود و او را یارى نکند.
     مأمون گفت: اى ابا الحسن! آیا روایاتى در مذمّت کسى که به ناحق ادّعاى امامت کند وارد نشده است؟
     حضرت رضا علیه‏السلام فرمود: همانا زید بن علىّ ادّعاى ناحق نکرد، او با تقواتر از این بود که چنین کند، او مى‏گفت: شما را به شخص مَرضىّ و پسندیده از آل محمّد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله دعوت مى‏کنم.
     آن روایاتى که وارد شده در مورد کسى است که ادّعا کند منصوب از جانب خداست و مردم را به غیر دین خدا دعوت کند و آنان را بدون علم از راه خدا منحرف سازد (و گمراه کند)، ولى به خدا سوگند زید بن علىّ از (مجاهدان فى سبیل اللّه‏ و ) مخاطبان به خطاب این آیه بود(36): «وَ جَاهِدُوا فِى اللّه‏ِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبکُمْ».
     مُفاد
     1 ـ بیان منزلت و مقام زید بن علىّ بن الحسین علیهماالسلام و اینکه قیام او، جهاد در راه خدا بود.
     2 ـ زید بن علىّ، ادّعاى امامت نداشت، بلکه مردم را به شخص مرضى از آل محمّد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرامى‏خواند.
     3 ـ اِخبار از آینده زید.
     4 ـ لزوم اجابت و کمک به درخواست زید، زمانى که فریاد کمک‏خواهى او را بشنوند.
     5 ـ نهى از پیروى مدّعیان دروغین امامت.
     
    15 ـ روایت ابى عبد اللّه‏ سیّارى
     وى از یکى از یارانش روایت کرده که در محضر امام صادق علیه‏السلام سخن از قیام کسى از آل محمّد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله به میان آمد.
     حضرت فرمود: همواره من و شیعیانم به خیر هستیم مادامى که مبارزى از آل محمّد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله قیام نماید. هر آینه دوست دارم مبارزى از خاندان پیامبر خروج و قیام کند و من هزینه زندگى افراد تحت تکفّل او را عهده‏دار باشم(37).
     سند
     اوّلاً روایت یاد شده «مُرسَل» است و راوى اصلى مشخّص نیست وروایت مُرسَل از انواع حدیثهاى ضعیف شمرده مى‏شود.
     ثانیا در رجال نجاشىّ ابو عبد اللّه‏ سیّارى یعنى احمد بن محمّد بن سیّار را ضعیف الحدیث و فاسد المذهب، معرفى کرده است(38).
     مُفاد
     روایت مزبور نه تنها از ادلّه عدم جواز قیام پیش از قیام جهانى حضرت مهدى (عج) نمى‏باشد، بلکه از ادلّه جواز آن محسوب مى‏شود.


    6 ـ روایت سَدیر صیرفىّ
     سدیر بن حُکیم بن صُهیب صیرفىّ از امام صادق علیه‏السلام روایت مى‏کند که آن حضرت فرمود:
     اى سدیر! در خانه‏ات بنشین و چون پلاسى از پلاسهاى خانه باش (و از خانه بیرون مرو). مادامى که شب و روز آرام هستند، آرام باش، (امّا) هرگاه به تو خبر رسید که سُفیانى خروج کرد پس به سوى ما کوچ کن؛ هر چند با پاى پیاده(13).
     سند
     علاّمه مجلسى مى‏نویسد: سند آن حَسن یا مُوثّق است(14). در تنقیح المقال، سدیر را حَسن معرفى مى‏کند، ولى صاحب معجم رجال الحدیث(15)، وى را مُوثّق مى‏داند.
     بنابراین، روایت یاد شده از نظر سَند، معتبر است.
     مُفاد
     1 ـ بیان برخى از نشانه‏هاى پیش از ظهور ولىّ عصر(عج).
     2 ـ احتمال اینکه از قضایاى شخصى و به عبارتى ناظر به مورد خاص باشد؛ زیرا گر چه از ظاهر روایت یاد شده، لزوم سکون و سکوت تا زمان خروج سفیانى استفاده مى‏شود، امّا با توجّه به ویژگیها و حالات شخصى «سدیر» مشخص مى‏شود که وى هر چند داراى خلوص نیّت بود، لکن فردى احساسى بوده و صلاحیت و توان قیام موفّق و تشکیل حکومت دینى را نداشته است؛ زیرا درباره او از امام صادق علیه‏السلام روایتى نقل شده که آن حضرت فرمود: «سَدیر عصیدة بکلّ لون»(16)؛ سدیر به هر رنگى پیچیده است. و هنگامى که او و عبد السّلام بن عبد الرحمان به زندان افتادند، حضرت آزادى آنان را از خدا خواسته است و آزاد شدند(17).
     در اصول کافى، باب 100، فى قلّة عدد المؤمنین، حدیث شماره 4، روایتى نقل شده مبنى بر ایراد سدیر صَیرفى به امام صادق علیه‏السلام که چرا با وجود این همه یاران، قیام نمى‏کنى، و پاسخ حضرت که اگر هفده نفر شیعه مى‏داشتم قیام مى‏کردم.
     گفت‏وگوى امام صادق علیه‏السلام بـا سَدیر صیرفىّ
     از سدیر صیرفىّ روایت شده که مى‏گوید: بر امام صادق علیه‏السلام وارد شدم و گفتم: به خدا سوگند نشستن براى شما روا نیست.
     حضرت در پاسخ فرمودند: چرا؟
     گفتم: به دلیل بسیارى دوستان، شیعیان و یاران شما. به خدا سوگند اگر امیرالمؤمنین علیه‏السلام به اندازه شما شیعیان، یاران و دوستان داشت قبیله‏هاى تیم و عَدىّ (یعنى قبیله ابوبکر و عمر) در حق خلافت او طمع نمى‏کردند.
     فرمود: اى سدیر! امید است چه تعدادى باشند؟
     گفتم: صد هزار.
     فرمود: صد هزار؟
     گفتم: آرى و (بلکه) دویست هزار.
     فرمود: دویست هزار؟
     گفتم: آرى (شاید) نصف دنیا.
     (آن گاه به دنبال این گفت‏وگو، با هم به محلى در نزدیکى مدینه به نام «ینبع» رفتند و در آنجا بچه‏اى بود که چند بزغاله را مى‏چرانید) حضرت به سدیر فرمود:
     اگر به تعداد این بزغاله‏ها شیعه مى‏داشتم، نشستن برایم روا نبود...
     سدیر مى‏گوید: بزغاله‏ها را شمردم، (دیدم) هفده رأس است(18).
     
    7 ـ روایت ابى المُرهَف
     ابوالمرهف از امام باقر علیه‏السلام روایت مى‏کند که آن حضرت فرمود:
     گرد و غبار بر سر کسى نشیند که آن را برانگیخته است (هر کس فتنه‏اى به پا کند زیانش بیش از دیگران به خود او مى‏رسد)(19). محاضیر، هلاک شدند.
     عرض کردم: فدایت گردم محاضیر چه کسانى هستند؟
     فرمود: شتابزدگان (و تندروان). هلا آنان (یعنى حاکمان جور و مخالفان شما) کسى را زیر نظر مى‏گیرند و تعقیب مى‏کنند که در معرض دید آنان باشد (یا متعرض حکومت آنان شود)، سپس فرمود: اى ابوالمُرهف! آنان قصد مصیبت و گزندى به شما نکنند مگر اینکه خداوند عزّوجلّ براى آنان سرگرمى پیش آورد (که مانع اجراى نقشه شوم آنان گردد).
     آن گاه امام باقر علیه‏السلام (با حال تفکر) چشم به زمین دوخت و فرمود: اى ابوالمرهف!
     عرض کردم: بلى.
     فرمود: آیا گروهى را دیده‏اى که جان خود را در راه خدا وقف کرده باشند و خداوند براى آنان گشایشى قرار نداده باشد؟ آرى به خدا سوگند که قطعا براى آنان گشایشى قرار خواهد داد(20).
     سند
     روایت یاد شده از نظر سند، بر حسب نظر علاّمه مجلسى رحمه‏الله در مرآة العقول ضعیف است.
     مُفاد
     1 ـ نهى از شتابزدگى و تندروى براى قیام.
     2 ـ عنایت و گشایش الهى شامل حال کسانى مى‏شود که جان خود را در راه خدا وقف کرده باشند.
     
    8 ـ روایت فضل کاتب
     فضل بن سلیمان کاتب گوید: من در حضور امام صادق علیه‏السلام بودم که نامه‏اى از ابومسلم خراسانى براى او آمد، حضرت به آورنده نامه فرمود:
     براى نامه تو جوابى نیست، از پیش ما بیرون برو.
     پس ما شروع کردیم با یکدیگر محرمانه سخن گفتن، امام علیه‏السلام فرمود:
     اى فَضل! چه سخنى آهسته و محرمانه مى‏گویید؟ همانا خداوند عزّوجلّ به سبب شتاب بندگان، شتاب نمى‏کند. هر آینه از جا کندن کوه آسان‏تر است از برافکندن و سرنگون کردن حکومتى که عمرش به سر نیامده است.
     آن گاه فرمود: راستى فلان پسر فلان تا به هفتمین نفر از فرزندان فلان (منصور عبّاسى) رسید (که اینان به حکومت مى‏رسند).
     عرض کردم: قربانت گردم، پس نشانه میان ما و شما (براى خروج شما و قیام) چیست؟
     فرمود: اى فضل! از جاى خود حرکت مکن تا اینکه سفیانى خروج کند، پس هرگاه سفیانى خروج کرد، به سوى ما روى آورید ـ این جمله را سه بار تکرار کرد ـ و این از نشانه‏هاى حتمى (ظهور حضرت ولیّعصر امام قائم(عج) ) است(21).
     سند
     در مرآة العقول(22) آمده است که حدیث مزبور «موثّق» است، ولى در تنقیح المقال(23)، فضل بن سلیمان کاتب را امامى مجهول الحال معرفى مى‏کند.
     یادآور مى‏شود که وى کاتب دربار منصور عبّاسى و پسرش مهدى عبّاسى، و عهده‏دار حساب ثبت و ضبط خراج و مالیاتها بوده است(24)
     مُفاد
     1 ـ فراهم نبودن شرایط زمانى براى امامت امام صادق علیه‏السلام و لذا نقل شده که آن حضرت در پاسخ به نامه ابومسلم مَروزى فرموده است:
     «ما أنت من رجالى و لا الزّمان زمانى»(25)؛ نه تو از یاران منى و نه زمانه زمانه من است.
     2 ـ نهى از شتابزدگى براى قیام.
     3 ـ بیان خبر غیبى که هفت تن از تبار منصور عبّاسى حکومت خواهند کرد.
     4 ـ بیان برخى از نشانه‏هاى قطعى ظهور ولىّ عصر(عج).
     
    9 ـ روایت ابو بَصیر
     ابو بصیر از امام صادق علیه‏السلام روایت مى‏کند که آن حضرت فرمود:
     هر پرچمى که پیش از قیام حضرت قائم(عج) برافراشته شود، صاحب آن طاغوت است که در مقابل خداوند عزّوجلّ پرستش مى‏شود(26).
     سند
     سلسله سند روایت مزبور، همان‏گونه که علاّمه مجلسى رحمه‏الله نوشته موثّق(27) و معتبر است.
     مُفاد
     نهى از همراهى با پرچمى که داراى دعوت نفسانى باشد؛ زیرا با توجّه به فقره پایانى روایت شماره 456 روضة الکافى: «من رفع رایة ضلالةٍ فصاحبها طاغوتٌ» اطلاق روایت یاد شده بر حسب مقتضاى جمع عرفى باید مقید شود و بنابراین هر کسى که پرچم ضلالت و گمراهى برافرازد و داعیه نفسانى داشته باشد، صاحب آن طاغوت است، نه کسى که به حق و حکم الهى دعوت مى‏کند.
     
    10 ـ روایت مالک بن اَعیَن
     مالک بن اعین جهنىّ گوید: از امام باقر علیه‏السلام شنیدم که مى‏فرمود:
     هر پرچمى که پیش از قیام حضرت قائم علیه‏السلام برافراشته شود، صاحب آن طاغوت است(28).
     مُفاد این روایت نیز همچون روایت ابو بصیر است که نگاشته شد.


    <      1   2   3   4   5   >>   >