سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بررسى روایاتى درباره قیام پیش از ظهور حضرت مهدى(عج)قسمت3 - بی پلاک
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بررسى روایاتى درباره قیام پیش از ظهور حضرت مهدى(عج)قسمت3 - بی پلاک
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  • درباره یه بی پلاک

    بی پلاک
    حاج نعمت
    روزی در ذهنم نقش بست که خیلی کوچک بودم. هنوز خاطراتی از سیمایش در پس زمینه دلم خودنمایی می‏کند و همچون خاطراتی که از بهشت -قبل از اخراج خانواده مان- در وجودم غلیان می کند، آرام بخش آنات و لحظات تاریک زندگیم شده است. ...اما او هم همانند پدران دیگر زود پر کشید. خیلی زود. مثل همت مثل باکری مثل ناصر کاظمی مثل عبدالحسین برونسی مثل ... عجیب دوستش دارم این گمشته بی‏مزار را که امروزه مفقود الاثر می‏خوانندش. راست می‏گویند؛ چرا که نخواستیم بر دلمان تاثیری بگذارند.مفقود الاثر. ... و امروز به اسم او قلم می‏زنم ..:: حاج نعمت ::.. فامیلیش؟؟؟ اصلا مهم نیست.وقتی خودش عشق می‏کند با این فاطمی بودن ،این گمنامی،بگذار بگذریم. *********************** در اینجا: آنچه مورد نیاز مادحین است خواهید یافت. اشعار،سرود، و مراثی اهل بیت(علیهم السلام) که دارای غنای معنایی است به همت شاعر عزیز آقای رضا تاجیک جمع‏آوری می‏گردد. در این مجموعه تلاش شده تا آنچه مورد نظر پیر و مرادمان حضرت سید علی آقای خامنه ای دامه توفیقاته می‏باشد لحاظ شود. .::«تا چه قبول افتد و چه در نظر آید»::.
  •  پرچم بی پلاک


  •  پرچم عشاق











  •  اشتراک در وبلاگ


  •  

    بی پلاک
    دانش، میراثی ارجمند و نعمتی عام وگسترده است . [امام علی علیه السلام]
  • بررسى روایاتى درباره قیام پیش از ظهور حضرت مهدى(عج)قسمت3
    نویسنده: حاج نعمت دوشنبه 87/3/20
  •  11 ـ روایت عُمر بن حنظله
     عمر بن حنظله گوید: از امام صادق علیه‏السلام شنیدم که مى‏فرمود:
     پیش از قیام حضرت قائم (عج) پنج نشانه است: صیحه آسمانى، خروج سُفیانى، فرو رفتن (لشکر سفیانى در زمینى به نام بیداء)، کشته شدن نفس زکیّه و خروج یمانى.
     عرض کردم: فدایت شوم اگر یکى از خاندان شما پیش از وقوع این نشانه‏ها قیام کند، آیا ما با او قیام کنیم؟
     فرمود: نه(29).
     سند
     ازلحاظ سند، حسن و بلکه شهید ثانى آن را صحیح شمرده است(30).
     مُفاد
     1 ـ بیان نشانه‏هاى پیش از ظهور ولى عصر حجّة بن الحسن العسکرى (عج).
     2 ـ نهى از همراهى با هر قیامى به عنوان قیام قائم موعود، پیش از ظهور آن حضرت.
     
    12 ـ روایت مُعَلّى بن خُنَیس
     وى گوید: در زمانى که سیاه‏جامگان (یعنى طرفداران ابومسلم خراسانى) ظاهر شده بودند پیش از اینکه بنى عبّاس ظاهر شوند، من نامه عبدالسّلام بن نعیم(31) و سدیر و نامه‏هاى افراد دیگرى را به خدمت امام صادق علیه‏السلام بردم، (به این مضمون که:) ما پیش‏بینى مى‏کنیم که امر خلافت به شما واگذار شود، شما چه نظرى دارید؟
     امام علیه‏السلام نامه‏ها را به زمین زد و فرمود: اوه، اوه، من امام اینان نیستم، آیا نمى‏دانند که (براى رسیدن خلافت به ما خاندان پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله ) باید سفیانى کشته شود؟(32)
     مُفاد
     1 ـ بیان درک نادرست پیشنهاد کنندگان از اهداف و مقاصد سیاه‏جامگان که براى جلب توجّه و فریب افکار عمومى «الرّضا من آل محمّد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله » را شعار خود قرار داده بودند.
     2 ـ بیان برخى از نشانه‏هاى قطعى ظهور حضرت مهدى (عج).
     
    13 ـ روایت اَنَس بن محمّد
     پدر انس بن محمّد از امام صادق علیه‏السلام از پدرانش علیهم‏السلام روایت مى‏کند که پیامبر گرامى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در ضمن وصیّت به علىّ بن ابى طالب علیه‏السلام فرمود:
     اى علىّ! به راستى از جا کندن و برافکندن کوههاى استوار از برافکندن حکومتى که دوران آن به سر نیامده باشد آسان‏تر است(33).
     مُفاد
     بیان مشکلات مبارزه، آن هم با حکومتى که عمرش سپرى نشده باشد.
     
    14 ـ روایت ابن ابى عَبدون
     شیخ صدوق ابن بابویه در کتاب عُیون اخبار الرّضا علیه‏السلام ، بابى را تحت عنوان «سخنان حضرت رضا علیه‏السلام در باره زید بن علىّ بن الحسین» گشوده و از ابن عبدون از پدرش چنین نقل مى‏کند:
     زمانى که زید بن موسى بن جعفر علیهاالسلام ـ (معروف به زید النّار) را که در (سال 199 ه ق) در بصره خروج کرد و خانه‏هاى بنى العبّاس را آتش زده بود نزد مأمون عبّاسى بردند، مأمون جرم او را به‏خاطر برادرش، علىّ بن موسى الرّضا علیه‏السلام بخشید و به حضرت رضا علیه‏السلام گفت: اى ابالحسن! اگر برادرت قیام کرده و آنچنان کارهایى انجام داده درگذشته نیز زید بن علىّ قیام کرد و کشته شد و اگر به‏خاطر جایگاه تو نزد من نبود، او را مى‏کشتم؛ زیرا کارى که انجام داد کوچک نبوده است.
     حضرت‏رضا علیه‏السلام فرمود: اى‏امیرالمؤمنین(34)! برادرم زید را با زید بن علىّ مقایسه مکن؛ زیرا زید بن علىّ از علماى آل محمّد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله بود که براى خداوند عزّوجلّ غضب کرد و با دشمنان او جهاد کرد تا در راه او کشته شد.
     پدرم موسى بن جعفر علیهاالسلام برایم نقل کرد که از پدرش جعفر بن محمّد بن على علیهم‏السلام شنید که مى‏فرمود: خداوند عمویم زید را رحمت کند؛ زیرا او مردم را به رضا (و شخص پسندیده) از آل محمّد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله دعوت مى‏کرد و اگر پیروز مى‏شد، به آنچه مردم را بدان دعوت مى‏کرد وفا مى‏نمود، و با من درباره قیامش مشورت کرد و من به او گفتم: اى عمو! اگر راضى هستى که کشته شوى و در محلّه کُناسه(35) پیکرت به دار آویخته شود، این کار را انجام بده.
     پس از رفتن زید، امام صادق علیه‏السلام فرمود: واى بر کسى که فریاد کمک‏خواهى زید را بشنود و او را یارى نکند.
     مأمون گفت: اى ابا الحسن! آیا روایاتى در مذمّت کسى که به ناحق ادّعاى امامت کند وارد نشده است؟
     حضرت رضا علیه‏السلام فرمود: همانا زید بن علىّ ادّعاى ناحق نکرد، او با تقواتر از این بود که چنین کند، او مى‏گفت: شما را به شخص مَرضىّ و پسندیده از آل محمّد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله دعوت مى‏کنم.
     آن روایاتى که وارد شده در مورد کسى است که ادّعا کند منصوب از جانب خداست و مردم را به غیر دین خدا دعوت کند و آنان را بدون علم از راه خدا منحرف سازد (و گمراه کند)، ولى به خدا سوگند زید بن علىّ از (مجاهدان فى سبیل اللّه‏ و ) مخاطبان به خطاب این آیه بود(36): «وَ جَاهِدُوا فِى اللّه‏ِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبکُمْ».
     مُفاد
     1 ـ بیان منزلت و مقام زید بن علىّ بن الحسین علیهماالسلام و اینکه قیام او، جهاد در راه خدا بود.
     2 ـ زید بن علىّ، ادّعاى امامت نداشت، بلکه مردم را به شخص مرضى از آل محمّد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرامى‏خواند.
     3 ـ اِخبار از آینده زید.
     4 ـ لزوم اجابت و کمک به درخواست زید، زمانى که فریاد کمک‏خواهى او را بشنوند.
     5 ـ نهى از پیروى مدّعیان دروغین امامت.
     
    15 ـ روایت ابى عبد اللّه‏ سیّارى
     وى از یکى از یارانش روایت کرده که در محضر امام صادق علیه‏السلام سخن از قیام کسى از آل محمّد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله به میان آمد.
     حضرت فرمود: همواره من و شیعیانم به خیر هستیم مادامى که مبارزى از آل محمّد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله قیام نماید. هر آینه دوست دارم مبارزى از خاندان پیامبر خروج و قیام کند و من هزینه زندگى افراد تحت تکفّل او را عهده‏دار باشم(37).
     سند
     اوّلاً روایت یاد شده «مُرسَل» است و راوى اصلى مشخّص نیست وروایت مُرسَل از انواع حدیثهاى ضعیف شمرده مى‏شود.
     ثانیا در رجال نجاشىّ ابو عبد اللّه‏ سیّارى یعنى احمد بن محمّد بن سیّار را ضعیف الحدیث و فاسد المذهب، معرفى کرده است(38).
     مُفاد
     روایت مزبور نه تنها از ادلّه عدم جواز قیام پیش از قیام جهانى حضرت مهدى (عج) نمى‏باشد، بلکه از ادلّه جواز آن محسوب مى‏شود.


  • از قلب شکسته ات برایم بنویس ( )